Zakładanie działalności gospodarczej.
Do rejestracji działalności gospodarczej wymagane jest złożenie wniosku (CEIDG-1) o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Rejestracja działalności gospodarczej oraz zmiany we wpisie są zwolnione z opłat.
Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej można złożyć w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy:
- w formie wniosku papierowego w gminie. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny w ciągu 24 godzin.
- Za pośrednictwem strony internetowej www.ceidg.gov.pl. Wniosek wypełniony on-line należy podpisać w dowolnej gminie (do Urzędu Miasta/Gminy udajemy się z dokumentem tożsamości).
- Wypełniając wniosek on-line i podpisując go swoim “podpisem zaufanym” przez internet.
Aby uzyskać profil zaufany należy założyć konto na stronie www.epuap.gov.pl, zakładka „profil zaufany” a następnie potwierdzić swoje dane w jednym z punktów potwierdzeń, którymi są m.in. oddziały ZUS, urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie. - Przesyłając wniosek listem poleconym do wybranej gminy. Podpis na wniosku musi być notarialnie potwierdzony.
- Przez telefon. Zgłoszenia wniosku CEiDG-1 o rejestrację działalności gospodarczej oraz inne czynności związane z wykonywaną już działalnością można dokonać również przez telefon. Konsultant przyjmuje niezbędne dane i wprowadza je do systemu CEiDG. Interesant otrzymuje SMS z numerem wypełnionego wniosku, z którym udaje się do dowolnego urzędu gminy celem złożenia podpisu na wydrukowanym w urzędzie wniosku. Możliwe jest złożenie podpisu z wykorzystaniem profilu zaufanego e-puap lub podpisu elektronicznego. Usługa telefonicznej rejestracji dostępna jest wyłącznie pod numerami 801 055 088 i 22 765 67 32
Wniosek CEIDG -1 jest jednocześnie:
- wnioskiem o nadanie numeru statystycznego REGON, który będzie dostępny w CEiDG oraz na stronie GUS - www.stat.gov.pl
- zgłoszeniem o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP). Natomiast u osób posiadających prywatny numer Nip, automatycznie stanie się on również NIP-em firmy.
- oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą można rozliczać się w jednej z czterech dostępnych form: - karta podatkowa,
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
- podatek według stawki liniowej,
- podatek na zasadach ogólnych według skali podatkowej.
Informacje o możliwościach wyboru opodatkowania można znaleźć na stronie – www.biznes.gov.pl.
Decydując się na wybór opodatkowania na zasadach ogólnych lub podatku liniowego, zaznacza się tylko odpowiednią rubrykę we wniosku CEDIG-1.
Natomiast decydując się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, deklarację należy złożyć również w Urzędzie Skarbowym, także wybór karty podatkowej nakłada obowiązek złożenia do Urzędu Skarbowego formularza PIT-16.
Również rejestracji jako płatnika podatku VAT należy dokonać w Urzędzie Skarbowym na formularzu VAT-R.
Krajowa Informacja Skarbowa - www.kis.gov.pl - zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany dla potrzeb ubezpieczeń społecznych. Deklaracje zgłoszeniowe do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (formularz ZZA, ZUA, ZCNA, ZIUA, ZWUA) przedsiębiorcy oraz rodziny można dołączyć do wniosku CEiDG-1.
Informacje o możliwych wyborach rodzaju ubezpieczeń dostępne są na stronie – www.zus.gov.pl.
Informacje dodatkowe:
CEIDG przesyła odpowiednie dane zawarte we wniosku CEIDG-1 wraz z informacją o dokonaniu wpisu do właściwego urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nie później niż następnego dnia roboczego po dokonaniu wpisu.
Nie są wydawane „papierowe” zaświadczenia o wpisie do CEIDG, mają one postać dokumentu elektronicznego albo wydruku ze strony internetowej CEIDG - www.ceidg.gov.pl (zakładka znajdź przedsiębiorcę). Zaświadczeniem o wpisie jest wydruk z wyżej wymienionej strony internetowej.
Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii udostępniło na stronie www.biznes.gov.pl serwis informacyjny przeznaczony dla osób zamierzających rozpocząć i prowadzących działalność gospodarczą.
W serwisie dostępne są opisy urzędowych usług oraz gotowe formularze. Za pomocą serwisu, osoby prowadzące firmę mogą składać wnioski do instytucji państwowych drogą elektroniczną, a także załatwiać swoje biznesowe sprawy przez internet.
Przedsiębiorcy znajdą tutaj szczegółowe informacje o obowiązujących przepisach prawa, wymaganych procedurach i formalnościach związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej. Serwis spełnia też rolę wyszukiwarki danych kontaktowych wszystkich instytucji obsługujących przedsiębiorców. Daje praktyczne instrukcje, jak sobie radzić w biznesie i umożliwia realizację spraw administracyjnych drogą elektroniczną (poprzez moduł Usługi Online). Centrum Pomocy Przedsiębiorcy jest dostosowane również do obsługi osób niesłyszących. Wszystkie informacje, jak i usługi elektroniczne, dostępne są w języku polskim i angielskim.