Wyszukiwarka ulic
Aleja 3 Maja
Położenie
Al.3 Maja leży na Powiślu, biegnie od ul.Wybrzeże Kościuszkowskie do Smolnej.
Nieco historii
W latach 1823/1824 przeprowadzono drogę od Solca do Nowego Światu i dalej na zachód. Od Nowego Światu na Powiśle droga ta biegła w wykopie, wysadzona była 4 rzędami drzew i prowadziła do portu, licznych składów drzewa i dzielnicy przemysłowej południowego Powiśla. Wzdłuż drogi po stronie południowej stanął w 1atach 1826/1827 ogromny młyn parowy Towarzystwa Wyrobów Zbożowych (arch. arch. A. Schuch i A. Gołoński). Nowa arteria otrzymała nazwę Nowej Drogi Jerozolimskiej, w latach czterdziestych XIX w. zwana była nieoficjalnie Drogą Steinkellera od nazwiska właściciela młyna i innych zakładów przemysłowych, zbudowanych wzdłuż południowej strony drogi. Ok. 1838 droga ta została przedłużona o 170 m od Solca do nadbrzeża kamiennego. Od ok. 1845 przecinały ją tory kolei prowadzącej od fabryki wagonów do portu. Zakłady przemysłowe przy Nowej Drodze przejął od połowy XIX w. Bank Polski, a następnie znany bankier warszawski Jan Bloch, który je przebudował na koszary. W końcu XIX w. drogę nazwano Alejami Jerozolimskimi. Ok. 1900 przeprowadzono wzdłuż Alej od Nowego Światu do Wisły ogromne roboty wodociągowe, kładąc główne przewody. W latach 1904-1913 wybudowano nowoczesną arterię łączącą Warszawę z Pragą: most Poniatowskiego i prowadzący do niego wiadukt długości 700 m. Jednocześnie zasypano wykop, tworząc dojazd do wiaduktu. Oprawę architektoniczną wiaduktu, m. in. wieże wjazdowe i pawilony, zaprojektował arch. Stefan Szyller. Przez Aleje przeprowadzono linię tramwajową. Po wysadzeniu przez Rosjan w 1915 mostu Poniatowskiego arteria zamarła. W 1916 na odcinku od mostu do Nowego Światu otrzymała ona nazwę Alei 3 Maja. W latach 1920-1927 odbudowano most, najpierw jedną, później drugą stronę. Ok. 1930 po obu stronach Alei na Powiślu stanęło kilka domów spółdzielni mieszkaniowych, m. in. na terenie rozebranych koszar Blocha. W 1944 hitlerowcy wysadzili most i jedno przęsło wiaduktu. Odbudowano je i oddano do użytku już 22 lipca 1946. Na pozostałym terenie koszar Blocha i na miejscu zniszczonej podczas wojny dzielnicy przemysłowo-mieszkaniowej w latach pięćdziesiątych urządzono Centralny Park Kultury (obecnie Park marsz. E. Rydza-Śmigłego ). Ok. 1950 nazwę Al. 3 Maja nadano jedynie części Alej od wybrzeża do Smolnej. W 1961 ustawiono tu kamień pamiątkowy ku czci Stefanii Sempołowskiej, opiekunki więźniów politycznych w okresie caratu i dwudziestolecia międzywojennego. W 1962 oddano do użytku przystanek kolei elektrycznych "Powiśle" (arch. arch. A. Romanowicz i P. Szymaniak). Drugi pawilon przystanku znajduje się pod skarpą, niedaleko ul. Czerwonego Krzyża.
źródło: "Ulice i place Warszawy" - Eugeniusz Szwankowski, Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Konstytucja 3 maja - oficjalnie Ustawa rządowa, pierwsza w Europie, druga na świecie (po Konstytucji Stanów Zjednoczonych) ustawa zasadnicza, uchwalona w atmosferze zamachu stanu 3 maja 1791 roku przez Sejm Czteroletni. Jej projekt powstał dzięki współdziałaniu od końca 1790 roku króla Stanisława Augusta Poniatowskiego ze stronnictwem patriotycznym, skupiającym znaczna liczbę posłów na sejm. Ze stronnictwem związana była część dawnej antykrólewskiej opozycji magnackiej, kierownictwo sejmu (marszałek St. Małachowski) oraz H. Kołłątaj, uchodzący za przywódcę obozu radykalnego. Konstytucja zatem była dziełem króla, I. Potockiego, S. Piattolego i H. Kołłątaja. Na ostateczny jej kształt wpłynęły zdobycze myśli oświecenia europejskiego w zakresie prawa (m. in. idea suwerenności narodu i koncepcja trójpodziału władz).
źródło: Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 2003.
Al.3 Maja leży na Powiślu, biegnie od ul.Wybrzeże Kościuszkowskie do Smolnej.
Nieco historii
W latach 1823/1824 przeprowadzono drogę od Solca do Nowego Światu i dalej na zachód. Od Nowego Światu na Powiśle droga ta biegła w wykopie, wysadzona była 4 rzędami drzew i prowadziła do portu, licznych składów drzewa i dzielnicy przemysłowej południowego Powiśla. Wzdłuż drogi po stronie południowej stanął w 1atach 1826/1827 ogromny młyn parowy Towarzystwa Wyrobów Zbożowych (arch. arch. A. Schuch i A. Gołoński). Nowa arteria otrzymała nazwę Nowej Drogi Jerozolimskiej, w latach czterdziestych XIX w. zwana była nieoficjalnie Drogą Steinkellera od nazwiska właściciela młyna i innych zakładów przemysłowych, zbudowanych wzdłuż południowej strony drogi. Ok. 1838 droga ta została przedłużona o 170 m od Solca do nadbrzeża kamiennego. Od ok. 1845 przecinały ją tory kolei prowadzącej od fabryki wagonów do portu. Zakłady przemysłowe przy Nowej Drodze przejął od połowy XIX w. Bank Polski, a następnie znany bankier warszawski Jan Bloch, który je przebudował na koszary. W końcu XIX w. drogę nazwano Alejami Jerozolimskimi. Ok. 1900 przeprowadzono wzdłuż Alej od Nowego Światu do Wisły ogromne roboty wodociągowe, kładąc główne przewody. W latach 1904-1913 wybudowano nowoczesną arterię łączącą Warszawę z Pragą: most Poniatowskiego i prowadzący do niego wiadukt długości 700 m. Jednocześnie zasypano wykop, tworząc dojazd do wiaduktu. Oprawę architektoniczną wiaduktu, m. in. wieże wjazdowe i pawilony, zaprojektował arch. Stefan Szyller. Przez Aleje przeprowadzono linię tramwajową. Po wysadzeniu przez Rosjan w 1915 mostu Poniatowskiego arteria zamarła. W 1916 na odcinku od mostu do Nowego Światu otrzymała ona nazwę Alei 3 Maja. W latach 1920-1927 odbudowano most, najpierw jedną, później drugą stronę. Ok. 1930 po obu stronach Alei na Powiślu stanęło kilka domów spółdzielni mieszkaniowych, m. in. na terenie rozebranych koszar Blocha. W 1944 hitlerowcy wysadzili most i jedno przęsło wiaduktu. Odbudowano je i oddano do użytku już 22 lipca 1946. Na pozostałym terenie koszar Blocha i na miejscu zniszczonej podczas wojny dzielnicy przemysłowo-mieszkaniowej w latach pięćdziesiątych urządzono Centralny Park Kultury (obecnie Park marsz. E. Rydza-Śmigłego ). Ok. 1950 nazwę Al. 3 Maja nadano jedynie części Alej od wybrzeża do Smolnej. W 1961 ustawiono tu kamień pamiątkowy ku czci Stefanii Sempołowskiej, opiekunki więźniów politycznych w okresie caratu i dwudziestolecia międzywojennego. W 1962 oddano do użytku przystanek kolei elektrycznych "Powiśle" (arch. arch. A. Romanowicz i P. Szymaniak). Drugi pawilon przystanku znajduje się pod skarpą, niedaleko ul. Czerwonego Krzyża.
źródło: "Ulice i place Warszawy" - Eugeniusz Szwankowski, Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Konstytucja 3 maja - oficjalnie Ustawa rządowa, pierwsza w Europie, druga na świecie (po Konstytucji Stanów Zjednoczonych) ustawa zasadnicza, uchwalona w atmosferze zamachu stanu 3 maja 1791 roku przez Sejm Czteroletni. Jej projekt powstał dzięki współdziałaniu od końca 1790 roku króla Stanisława Augusta Poniatowskiego ze stronnictwem patriotycznym, skupiającym znaczna liczbę posłów na sejm. Ze stronnictwem związana była część dawnej antykrólewskiej opozycji magnackiej, kierownictwo sejmu (marszałek St. Małachowski) oraz H. Kołłątaj, uchodzący za przywódcę obozu radykalnego. Konstytucja zatem była dziełem króla, I. Potockiego, S. Piattolego i H. Kołłątaja. Na ostateczny jej kształt wpłynęły zdobycze myśli oświecenia europejskiego w zakresie prawa (m. in. idea suwerenności narodu i koncepcja trójpodziału władz).
źródło: Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 2003.
- DRUKUJ
- POWRÓT